ساعت خواب مناسب برای کودکان

مقدار طبیعی خواب کودکان چند ساعت در روز است؟

همانطور که می‌دانید، خواب کافی و با کیفیت در رشد و سلامتی کودکان تاثیر گذار است. به همین دلیل برای اکثر والدین این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان برای خواب کودک، چه موقع است. برخی از والدین کودک خود را ساعت 7 خوابانده و برخی دیگر بر این باورند که کودک خودش باید به خستگی زیاد و خوابیدن برسد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با زمان مناسب و برنامه مناسب برای خواب کودک خود آشنا شوید. 

 

بهترین ساعت خواب برای کودکان از نظر متخصصین

متخصصان بیان کرده اند که ساعت خواب مناسب برای کودکان به سن آنها بستگی دارد. 

کودکان در سنین مهدکودک و دبستان به 9 لی 12 ساعت خواب نیاز دارند. به این معنی که اگر کودک باید ساعت 7 صب از خواب بیدار شود، لازم است تا ساعت 7 یا 8 شب به خواب برود تا خواب کافی داشته و صبح سرحال باشد. 

 

کودکانی که به سن نوجوانی رسیده اند، نیاز به خواب کمتری دارند و به 8 الی 10 ساعت خواب نیاز دارند. در نتیجه اگر لازم باشد تا نوجوان در ساعت 6 از خواب بیدار شود تا بتواند تا ساعت 8 به مدرسه برسد، لازم است تا ساعت 9 الی 10 شب به خواب برود. 

 

ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که این ساعات چرا از اهمیت بالایی برخوردارند؟ لازم است بدانید که طبق تحقیقات دانشمندان، کودکان در ساعات ابتدایی شب، خواب عمیق تر و با کیفیت تری داشته و این بالا بودن کیفیت خواب در رشد جسمی و ذهنی آنها تاثیر گذار است. 

 

نکته لازم به ذکر این است که اگر کودکی، ساعات ابتدایی شب را برای خوابیدن از دست بدهد و دیرتر به خواب برود، صبح خسته و بی‌حال از خواب بیدار خواهد شد.

 

مقاله پیشنهادی : نکات مهم درباره سرویس خواب نوزاد.

خواب مورد نیاز کودک در طول شبانه روز

قبل از بیان میزان ساعات خواب مورد نیاز کودکان در رده های سنی مختلف، لازم است بدانید که با بزرگتر شدن کودک و بالا رفتن سن او، نیاز او به خوابیدن کاهش پیدا می‌کند و ساعات کمتری از خواب برای او کافی است. اما لازم است تا حواستان باشد که کودک شما به اندازه کافی بخوابد تا بدین وسیله، رشد خوبی داشته  همواره سرحال باشد.

 

نوزادان تازه متولد شده به 16 الی 17 ساعت خواب در 24 ساعت شبانه روز نیاز دارند که نصف این زمان در شب و نصف دیگر در زمان روشنایی روز است. 

 

این زمان با گذر زمان و بالا رفتن سن کودک، تغییر پیدا کرده و نیاز کودک به خواب روز کاهش پیدا می‌کند. کودکی که به سن 1 الی 2 سال می‌رسد، نیاز خواب شبانه ای حدود 12 ساعت و 2 الی 3 ساعت خواب روزانه نیاز دارد. 

 

بعد از سن 3 سالگی کودک، نیاز او به خواب روز به 1 ساعت کاهش پیدا می‌کند. 

 

هنگامی که کودک 5 سالگی را رد می‌کند، دیگر نیازی به خواب روزانه نداشته و 11 الی 12 ساعت خواب شبانه برای او کافی است.

 

کودکان 6 الی 12 ساله به 9 الی 12 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

 

نوجوانا به 8 الی 10 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : نوزاد باید چند ساعت در روز بخوابد؟

چگونه ساعت خواب کودک خود را تنظیم کنیم؟

تنظیم ساعت خواب کودکان اهمیت زیادی داشته و خواب راحت را برای شما و کودکتان تضمین می‌کند. به این منظور در ادامه نکاتی ساده را بیان می‌کنیم که با رعایت آنها، ساعت خواب کودک شما تنظیم خواهد شد:

 

برای کودک خود روتین قبل خواب ایجاد کنید: به این منظور می‌توانید هرشب قبل از خواب کودک را به یک فعالیت آرام مثل کتاب خواندن و دوش گرفتن عادت دهید.  

اتاق کودک را برای خواب استاندارد کنید: اتاق کودک به هنگام خواب باید تاریک و خنک باشد و نباید چراغ های خواب خیلی روشن در اتاق او قرار دهید.

 

ساعت خواب ثابت برای کودک: کودک شما حتی در آخر هفته ها نیز باید در ساعت مشخصی بخوابد و بیدار شود. سر ساعت خاصی او را به تخت ببرید تا ساعت بدن او تنظیم شود. 

 

فعالیت روزانه کودک: کودک خود را در طول روز فعال و پرجنب‌و‌جوش نگه دارید تا در آخر شب خسته و راحت به خواب برود.

 

مقاله پیشنهادی : چه زمانی کودک می‌توانید روی شکم بخوابد؟

 

خواب روزانه به اندازه: کودکان به خواب روزانه ای که در حد چرت زدن کوتاه باشد نیاز دارند ولی باید در نظر داشته باشید که این چرت روزانه نزدیک به ساعت خواب شبانه آنها نباشد. 

 

سخن پایانی

قبل از خواب، فعالیت‌های آرامی مثل کتاب خواندن، گوش کردن موسیقی آرامش بخش و دوش آب گرم می‌تواند به کودک شما در خواب بهتر و عمیق تر کمک کند و کودک شما سریعتر نیز به خواب برود. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خواب، استفاده از وسایل الکترونیک نظیر تبلت، گوشی، تلویزیون و غیره را برای کودک خود ممنوع کنید. زیرا این لوازم با ساطع کردن نور آبی، مانع ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در کودکان شده و آنها بیدار خواهند ماند.

 

در انتهای این نوشته به شما پیشنهاد می‌کنیم بلاگ " سرویس خواب نوزاد شامل چه چیزی است " را مورد مطالعه قرار دهید.



 

مطلب های تصادفی